divendres, 29 d’abril del 2016
Els Reis Catòlics i el naixement de l’estat modern
La contrucció de l’estat modern: la unió dinàstica
Amb el matrimoni dels dos cosins, Ferran d’Aragó (1452-1516), fill i hereu de Joan II, i Isabel de
Castella (1451-1504), el 1469, germana i hereva d’Enric IV, s’inicia el que serà la unió dinàstica, és
a dir, les dues corones peninsulars més grans tindran els mateixos monarques. És ben cert que,
legalment, cadascún d’ells serà sobirà en el seu territori: Isabel I serà nomenada reina propietària
de Castella, i a Aragó regnarà Ferran exclusivament; tot i això, Ferran dirigirà la política exterior i
compartirà amb la reina àrees de poder a Castella, a més, la previsió era que el seu hereu fos el
mateix per ambdues corones, com així va ser. Recordem el conegut lema. “Tanto monta, monta
tanto”. Amb tot, Isabel I preservarà gelosament l’hegemonia de Castella. El títol de “Reis Catòlics”,
els fou atorgat a Ferran i Isabel pel papa Alexandre VI, el 1496.
La unió dinàstica no comporta en absolut la fusió dels diferents regnes, cadascún d’ells conservarà
les seves lleis, furs i institucions pròpies; ni tan sols van desaparèixer els peatges pel traslladar
mercaderies d’un territori a l’altre. Un fet trascendental va ser que el descobriment, conquesta i
colonització d’Amèrica fou atorgat en exclusiva a Castella, i un port, Sevilla, va tenir el monopoli
per comerciar amb al Nou Món des del 1503 (dret ampliat a Cadis l’any 1613); amb els imperis
colonials, el poder polític i econòmic passava del Mediterrani a l’Atlàntic.
La situació diferents d’ambdues corones, descrita anteriorment, determinà que l’hegemonia
peninsular quedés a Castella, que acabada la Reconquesta donava mostres de gran vitalitat i de
voler expandir-se, mentre s’iniciava el declivi de la corona aragonesa, tret de València, que
experimentà un resorgiment en el segle XV.
També van incorporar els regnes de Granada, Navarra, Canàries i la defensa dels territoris
italians
Dins el desig de control a que aspira la monarquia està la uniformitat religiosa, sovint, els
dissidents religiosos són també vistos com a dissidents polítics. La recerca d’aquesta uniformitat,
comportà l’expulsió de dos grups dinàmics i importants fins a llavors en la vida de les terres
hispàniques: jueus i musulmans.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada